Savonlinnan Oopperajuhlat
Mozart: Don Giovanni
Kenraaliharjoitus
Olavinlinna 7.7.2016
Musiikinjohto: John Storgårds
Ohjaus: Paul-Emile Fourny
Lavastus: Poppi Ranchetti
Puvut: Giovanna Fiorentini
Valaistuksen suunnittelu: Patrick Méeüs
Kuoron valmennus: Matti Hyökki
Ohjaus: Paul-Emile Fourny
Lavastus: Poppi Ranchetti
Puvut: Giovanna Fiorentini
Valaistuksen suunnittelu: Patrick Méeüs
Kuoron valmennus: Matti Hyökki
Leporello ja Don Giovanni, eli Tapani Plathan ja Waltteri Torikka. (Kuva: Soila Puurtinen, Itä-Savo) |
”Ei kai tuollaisia kusipäitä ole oikeasti olemassa?” Tämä
oopperaseurana olleen tyttäreni kysymys tiivistää aika hyvin Mozartin DonGiovanni -oopperan nimihahmon. Aivan yököttävän puistattava limanuljaska ja
kieroilija, joka sattuu kuitenkin olemaan sen verran komea ja lipevä
kieleltäänkin, että saa naiset uskomaan hääkellojen soittoon, vaikka tyypillä
ei ole muuta mielessä kuin häipyä petipuuhien jälkeen taas etsimään seuraavaa
valloitusta.
Oli mielenkiintoista kuulla ja nähdä Waltteri Torikka Don
Giovannin roolissa. En ole kovin paljon Torikan laulua oikeastaan kuullut,
mutta tokihan olen ollut tietoinen hänen suosiostaan muunkin kuin klassisen
musiikin kuulijoiden keskuudessa. Minun silmissäni ja korvissani Torikka ei ole
leimautunut mitenkään erityisesti, mutta mietin kyllä sitä, että varmasti
jonkun muun mielessä niin voi olla. Huomionarvoista on se, että Torikka on kiinnitetty tähän rooliin Oopperajuhlille jo ennen Tähdet, tähdet -ohjelman tuomaa julkisuutta. Torikka on siis laulamassa Don Giovannina, koska on ollut Jorma Silvastin mielestä hyvä oopperalaulaja, eikä siksi, että Torikan nimi ja naama on varmasti tänä päivänä hyvä yleisöhoukutin. Loppuun myytyjähän Don Giovannin esitykset ovatkin.
Torikka oli mielestäni aivan loistava Don Giovannin
roolissa. Aika varhaisessa vaiheessa esitystä ajattelin, että kuka muu tässä
roolissa voisi ollakaan? Niin lipeviä ilmeitä ja eleitä sieltä irtosi, niin
kukkoilevaa ja pöyhkeää patsastelua kuin Don Giovannilla pitääkin olla.
Laulusta minun on sanottava, että mielestäni Torikan baritoni oli oikein
rooliin sopiva ja muutenkin miellyttävä. Baritoni on edelleenkin itselleni
mieluisin ääniala kuunneltavaksi.
Myös Don Giovannin palvelijan Leporellon roolissa laulanut
Tapani Plathan oli mielestäni
mies oikeassa roolissa. Narrimaiset ilmeet ja eleet, miellyttävä basso. Tämä hahmo oli 11-vuotiaan suosikki.
Donna Elvira on myös nostettava esiin. Sopraano Helena Juntunen
oli tässä roolissa aivan mainion mentaali. Tykkäsin hänen laulustaa yllättävän
paljon sopraanoääneksi, mutta tytär kommentoi, ettei naisten korkealta
laulamista ylipäätään jaksaisi kovin paljon kuunnella. Täytyy sanoa, että tässä
oopperassa minua miellyttääkin baritonien ja bassojen suuri osuus. Tenori
Tuomas Katajalan tiesin kyllä etukäteen miellyttävä-ääniseksi. Ja kun vielä
Komtuurina kuullaan Jaakko Ryhästä bassosaundeineen, niin etukäteenkin osaa jo
odottaa aika paljon!
Kysyin tyttäreltä, kuinka hän vertaisi Don Giovannia
edellisenä iltana nähtyyn Verdin Otelloon. Hän sanoi, että oopperoita on vaikea
verrata, koska ne ovat niin erilaisia. Olen samaa mieltä. Molemmissa oli
kusipäinen ja muiden tunteista ja kohtaloista piittaamaton henkilöhahmo,
kehvelöintiä rakkaussuhteissa ja kuolemaakin. Mutta Otello oli tarinana
raskaampi ja vakavampi. Don Giovannissa on esillä todella rajujakin ikuisesti ajankohtaisia teemoja, ja
esityksessä vuorottelevatkin sydäntä
riipivät aariat ja narrimainen hassuttelu. Varmasti sekä libreton kirjoittajan
että ohjaajan taituruutta saada vakava ja hauska vuorottelemaan niin
sujuvasti. Don Giovanni on oopperana mielestäni melko näytelmämäinen.
Esiintyjiltä vaaditaan muutakin kuin laulutaitoa, ja mielestäni tässä
Oopperajuhlien toteutuksessa näytteleminenkin meni nappiin. Monet hahmot ovat
kyllä karikatyyrimäisiä, mutta mielestäni esiintyjät toteuttivat hahmonsa
sopivan överisti eikä liian.
Ehkäpä juuri vakavan ja hauskan vuorottelu on syy siihen,
että Don Giovannin musiikki on hyvin monipuolista. Monipuolisempaa kuin vaikka Otellossa. Tämä koskee niin orkesterin roolia kuin sitä, kuinka erilaisia äänen värejä ja äänen käyttötapoja solistien laulussa on kuultavissa. En ole ollut mikään resitatiivifani, ei sitä ainakaan levyltä jaksa
kuunnella, mutta niin vain nautiskelin niistäkin kohdista ihan tyytyväisenä. Resitatiivikin
voi olla eläväistä, ja sen kuunteleminen saa jonkin pointin, kun se
liittyy tarinaan ja visuaaliseen esitykseen.
Jos minun olisi pitänyt viime viikolla valita suosikikseni
Verdi tai Mozart oopperasäveltäjänä, olisin ehdottomasti sanonut Verdi. Mutta
näistä kahdesta oopperasta ja näistä kahdesta produktiosta valitsisin kuitenkin
Mozartin. Olen jotenkin vierastanut koomista oopperaa ja hakeutunut ennemmin
vakavien ja jylhien teosten pariin, joissa sitä rakastamaani suurta oopperakuorosaundiakin
saa koko rahan edestä. Don Giovannissa ei kuorolla ole kovin paljon tekemistä,
mutta se ei minua haitannut lainkaan. Monesti olen pitänyt musiikkiesitystä
itselleni kuulijana onnistuneena, jos olen käynyt jonkinlaisen tunnemyrskyn ja
sisäisen puhdistautumisen läpi sen aikana. Olen kova itkemään ja oikein
pakahtumaan jostakin mystisestä musiikin aiheuttamasta tuntemuksesta. Ei Don
Giovannista sellaiseen ole, mutta ai että, kun nautin olostani! Minua nauratti,
minua vihastutti Don Giovannin kusipäisyys, minua kiinnosti seurata jokaista
juonenkäännettä ja pientä elettä. Niin tuttu ja simppeli kuin tarina onkin,
eläydyin sen verran, että olisin voinut tuohtumukseltani vetää kunnon litsarin
Don Giovannin poskelle! Jotenkin tunnelmaan sopi sekin, että vieressäni istunut
nainen välillä kommentoi puoliääneen ”oi voi”, kun jokin henkilöhahmo hieman
lavalla kompuroi tai jotain hurjaa tapahtui.
En tiedä, mikä vaikutus fiiliksiini oli itse esityksien
erilaisuudella ja mikä eri istumapaikalla, mutta jotenkin Don Giovanni imaisi
minut mukaansa Otelloa paremmin. Otelloa seurasimme siis edessä vasemmassa
reunassa, kun Don Giovannin esitykseen tytär valitsi meille eturivin paikat
heti kapellimestarin takaa. Nyt kuulokuva oli hyvin balanssissa, tai ehkä ihan
parissa paikassa orkesteri meinasi jyrätä solistin, kun solisti ei laulanut
suoraan yleisöön päin. Missään kohdassa ei myöskään lavan tapahtumat peittyneet
vaikkapa selin meihin olevan kuoron taakse, vaan koin olevani hyvinkin lähellä
tapahtumien keskiötä. Lisäksi juuri tässä oopperassa oli mukava nähdä hyvin
esiintyjien ilmeet ja pukujen yksityiskohdat. Eli oliko kyse vain
istumapaikoista vai oliko Don Giovannissa enemmän imua kuin Otellossa, en osaa
sitä täysin sanoa. Tai mikä merkitys on sillä, että tämä sama Don Giovannin ohjaus on nähty Oopperajuhlilla jo aiemmin, Otello taas on tämän kesän uutta tuotantoa.
Ei Don Giovanninkaan juoni ole saippuasarjoja kummempi:
naistenmies Don Giovanni se etsii uusia valloituksia, mutta muut alkavat saada
touhusta tarpeekseen. Don Giovannilla on harhaluulo, että olemalla uskollinen
yhdelle naiselle hän oikeastaan tekisi suurta vääryyttä kaikille niille
naisille, jotka eivät silloin pääsisi hänen kanssaan muhinoimaan. Lopulta Don
Giovanni saa kokea, että monien muiden mielestä hän onkin megaluokan kusipää,
jonka on kannettava sikailustaan seuraukset. Don Giovanni on melko pitkään
täysin sokea sille, miten hänen käytöksensä vaikuttaa ihmisiin hänen
ympärillään. Hahmo on siis kaikesta limaisuudestaan ja ääliömäisyydestään
huolimatta myös aika ressukka tapaus. Kukapa meistä ei joskus olisi toiminut tökerösti muita kohtaan ja tajunnut sen vasta jälkikäteen.
Jostain syystä esitys veti mukaansa niin hyvin, että en
tylsistynyt aarioidenkaan aikana. Ehkä Don Giovannissa ei vaan ole niin pitkiä
pönötysaarioita, kuin jossain muissa näkemissäni oopperoissa? Toisaalta mietin,
että lavalla tapahtui lähes jatkuvasti jotain, mitä seurata. Joko päähenkilöt puuhaavat jotain, tai
sitten lavalla olevissa kyläläisissä tai ”mysteerihahmoissa” riitti seurattavaa. Kiitokset Mozartille musiikista ja ohjaajalle taidosta tehdä
näinkin pitkästä teoksesta niin mukaansatempaava, ettei kelloa ole tarpeen
vilkuilla.
Lavastuksen osalta sain jälleen kerran ihmetellä, miten
Olavinlinnassa tuntuukin niin vähäinen lavastus riittävän. Linnan seinät ja
oviaukot sulautuvat parhaimmillaan osaksi niin modernia kuin vanhempaakin aikaa
edustavaa lavastusta.
Tämä oli minulle ensimmäinen visiitti Savonlinnan
Oopperajuhlilla sitten muutaman vuoden takaisen kesätyöpestini Oopperajuhlien
pressitoimistossa. Mieleen tulvi valtavasti muistoja oopperantäyteisestä
kesästä ja monista varmasti ainutlaatuisiksi jäävistä hetkistä. Voin sanoa,
että työskentely oli intensiivistä, toisinaan hyvinkin rankkaa, mutta samalla valtavan antoisaa
ja opettavaista. Tällä viikolla Olavinlinnaan kulkiessani olen mielenkiinnolla
seurannut niitä lukuisia vapaaehtoisia, kesätyöntekijöitä, taiteilijoita ja
Oopperajuhlien vakiväkeä, jotka ovat tänäkin kesänä tehneet valtavan työn
luodakseen ilta toisensa jälkeen taianomaisen elämyksen oopperayleisölle.
Minulla on sellainen tuntu, että Oopperajuhlissa ja Olavinlinnassa on jotain,
joka lisää pienen ekstrataian oopperaesityksiin. Sen haluaisi kokea aina vaan
uudestaan.
Olen niin iloinen, että sain nyt tarjota lapselleni nämä kaksi
elämysiltaa. Tuuletan myös sille, että hän piti niistä! Tokihan asiaan kuuluu se, että laitettiin vähän huulikiiltoa, käytiin alkoholittomilla drinkeillä ennen ja ostettiin yögrilliltä ruokaa esityksen jälkeen. Muistoksi ostettiin libretot ja viltti. Minua ei kyllä paleltanut lainkaan, vaikka varta vasten Don Giovannin esitykseen puettiin vähän edellisiltaa kevyemmin päälle, jotta viltille tulisi käyttöä. Nautin oopperasta, mutta vähintään yhtä paljon tuosta ihanasta oopperaseuralaisesta!
Jos muuten haluaa Savonlinnan Oopperajuhlille töihin,
kannattaa seurata sivua www.operafestival.fi, sinne tulee tietoa hyvissä ajoin, minkälaisille työntekijöille seuraavaksi kesäksi on tarvetta.
Don Giovannin esitykset Savonlinnan Oopperajuhlilla 9.–25.7.
Ps. Minä sain kokea Oopperajuhlilta ennakkopalat Otellon ja
Don Giovannin kenraaliharjoituksissa. Toki juhliin mahtuu muutakin. Katso
täältä koko ohjelmisto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti