Helsingin reissuillani vierailu jossakin taidemuseossa on
usein tehtävälistalla, jos vain suinkin sille on aikaa. Valitettavan usein ei ole. Tänään minun ei edes
pitänyt olla Helsingissä: Varasin toissapäivänä ex tempore halvan hotellimatkan
Tallinnaan. Sitten hoksasin, ettei passini ole voimassa. Muuta passia ei tähän
hätään saanut kuin expresspassin, jota ei voi noutaa kuin Pasilasta tai Helsinki-Vantaalta.
Näin ollen päädyin odottamattomalle passinnoutoreissulle Helsinkiin. Sama siis
tehdä tästä mahdollisimman kiva päivä.
Tarkoitukseni oli käydä Amos Andersonin taidemuseossa jo
viime syksynä, mutta sillä reissulla valintani olikin HAM ja Ai Weiwei. Edellisestä käynnistä Amos Andersonilla on jo useampi vuosi, mutta nyt Helsinki
Noir -näyttely vaikutti sellaiselta, joka on pakko nähdä. Houkuttelevaa ja
ihanaa, että tarjolla on jotain aivan erilaista: näyttely, joka on samalla
murhamysteeri.
Samassa taidemuseossa on parhaillaan tarjolla paljon muutakin, joten
kirjoitan näkemästäni kronologisessa järjestyksessä.
Taidemuseon 1. Ja 6. kerroksessa on esillä islantilaisten
taiteilijoiden teoksia otsikolla Veden varassa. Amos Anderson on yksi useammasta suomalaismuseosta,
joissa näyttelyn eri teoksia on nähtävillä 3.6.–12.9. Täällä teoksissa pääosassa oli videotaide. Pidän vedestä ja veden äänestä.
Jostain syystä pidän tällaisesta videotaiteesta, jossa ei oikeastaan tapahdu
mitään tai ei ainakaan ole mitään juonta: pelkkä meri. Voisin katsella ja kuunnella tätä
audiovisuaalista esitystä pidempäänkin, niin keinotekoista kuin se
onkin. Sitä juuri mietinkin, kuinka videot olivatkin niin luonnollisia ja
epäluonnollisia samaan aikaan.
Yksi näkövinkkeli teokseen Sirra Sigrún Sigurðardóttirin teokseen The Vanishing Point. |
Toinen tuokiokuva, toinen vinkkeli. |
Videotaide on myös siinä mielessä kiehtovaa, että monissa
tapauksissa katsojana päätyy osaksi teosta tai valitsemaan oman näkökulman:
seisot vahingossa tai tarkoituksella kankaan ja videotykin välissä, huomaat
kummallisia heijastuksia videosta seinillä, oman puhelimesi pimeällä näytöllä,
kellotaulussa. Katsoa voi niin monella tavalla ja monesta vinkkelistä.
Minä ja heijastus Hekla Dögg Jónsdóttirin videoteoksesta Margins. |
Hissillä ei päässyt 6. kerrokseen asti. Jäin siis pois 5.
kerroksessa ja kurkkasin pikaisesti jotain aivan muuta: Amos Andersonin omaa uskonnollisten teosten kokoelmaa. En ollut ihan varma, uskaltaisinko avata
6. kerroksen ovea: teoksen A year of existential doubt äänet olivat kuin
kauhuelokuvasta. Lisäksi oven takana oli aika pimeää. Menin kuitenkin, ja
viihdyin tässä tilassa yllättävän pitkään. Tilassa oli kaksi videoteosta ja eri
puolilla kuului kaiuttimista erilaisia ääniä: sanoja, joilla on monta
merkitystä. Jokin matalahko naisääni kuulosti ihan miellyttävältä, mutta suurin
osa äänistä oli aika ahdistavan kuuloisia. Minulle tuli aika nopeasti ahdistunut olo. Istuin
kuitenkin paikoillani, koska sanojen monimerkityksellisyys oli niin kiehtovaa.
Luin paperista sanojen merkityksiä. Olisin ehkä jäänyt vieläkin pidemmäksi
aikaa, mutta vatsassani kasvava pieni ihminen alkoi liikehtiä levottomasti.
Mietin, reagoiko hän todella äänien ahdistavuuteen noin voimakkaasti? Käyn
toisinaan taidemuseoissa kouluikäisen lapseni kanssa. Tuohon huoneeseen en
olisi halunnut häntä viedä. Teos oli ahdistava, eikä asiaa auttanut se, että tekstin mukaan kyse on itsemurhapohdinnasta.
Kun laskeuduin portaat alas takaisin viidenteen kerrokseen
ja avasin oven, hetken aikaa korvissani soi samaan aikaan ahdistava kiljuminen
ja keskiaikainen kirkkolaulu. Aika absurdi hetki kahden näyttelyn
välimaastossa! Oli pakko ravistella päänuppi selkeäksi kiertämällä pikaisesti Perustajan aarteet (näyttely avoinna 13.11.2015–23.6.2017).
Sitten oli vuorossa Helsinki Noir (näyttely 17.9.2015–9.1.2017). Lipputiskiltä olin saanut
käteeni pienen vihkosen, jossa oli mysteeritarina luettavaksi näyttelyn
seuraamisen lomassa. Tässä näyttelyssä teosten katsomisjärjestys on tärkeä,
mutta en oikein tiennyt, tulisiko minun ensin lukea vihkosesta tiettyyn
teosryhmään liittyvä luku ja katsoa teoksia vasta sitten, vaiko päin vastoin. En
tiedä, mikä oli tarkoituksenmukaisin tapa, mutta tein aina vähän miten
milloinkin. Välillä vilkuilin teoksia lukemisen lomassa, mutta siinä hukkui
ajatus niin lukemisesta kuin teoksistakin.
Mutta jo alussa pidin ajatuksesta: Minulla on luettavana
tarina, jonka kontekstissa näyttelyn teoksia voin lukea. Murhamysteeri
sijoittui 1920-luvun Helsinkiin, joten tarjolla oli ennen kaikkea maisemakuvia
vanhasta Helsingistä. Ne jo itsessään olivat kiehtovia, mutta toivat tarinaan
kivan tason. Lisäksi korviin kuului monissa kohdissa tunnelmaan sopivia ääniä.
Tosin jossain vaiheessa kummastutti se, kun mitään ei kuulunutkaan.
Pääosin luettavan tarinan, äänten ja teosten kombo tuntui
toimivalta, mutta muutamassa kohdassa ne olivat hieman liikaa torta på torta.
Tämä oli selvästi erilaista taiteen katsomista kuin
näyttelyssä ilman tarinaa. En ehkä pysähtynyt yksittäisten teosten äärelle
tarkastelemaan maalipintoja tai yksityiskohtia, vaan katsoin kuvista sen, mitä
tarjottavaa niillä on minulle tarinan kannalta. Toisaalta juuri tarina antoi teoksiin
ihan uuden vireen: ajatella, juuri tuolla Töölön kaduilla he kulkivat!
Mietin, oliko hyvä lukea tarina itse, vai olisinko sittenkin
halunnut kuunnella tarinan luettuna luureista? Lukeminen kesti välillä kauan ja
näyttelyn alkupäässä olisin halunnut istua alas lukemisen ajaksi. Loppupuolella
penkkejä kyllä riitti. Se, että jouduin välillä pähkäilemään, katsoisinko ensin
teokset vai luenko koko luvun ensin, katkaisi katsomiskokemusta. Luurit
korvilla olisi helpompi seurata näyttelyä nopeampaan tahtiin ja kohdistaa
tarinan tapahtumia juuri oikeaan teokseen.
Nyt olin näyttelyssä yksin, mutta kuinka tämä toimisi seurassa?
Istuisivatko kaikki nenä vihkosessa lukemassa tarinaa, vai lukisiko joku ääneen
kaikille? Minkälaisia keskusteluja teoksista tarinan pohjalta syntyisi?
Itse tarina ei ollut kovinkaan mysteeri: juonen kulku oli
aika alussa helppo arvata. Sellaisenaan luettuna tarina ei olisi kovin
kummoinen elämys, mutta tässä näyttelyssä se oli kuitenkin oleellinen punainen
lanka, joka yhdisti teokset toisiinsa. Ilahduin siitä, kuinka
erilaisen näkökulman Helsinki Noir tarjosi taidenäyttelyihin ja taiteen
katsomiseen. Tätä ideaa voi varmasti kehitellä vaikka mihin!
Portaita alas seuraavaan kerrokseen, ja olin taas aivan eri
maailmassa. Taide elämänasenteena esittelee arkkitehti Sigurd Frosteruksen kokoelmaa. Hänestä en ollut koskaan kuullutkaan, mutta kokoelmassa oli paljon tuttua, mm. Enckellin, Sallisen ja Thomén teoksia. Jos
ylemmissä kerroksissa oli paikoin hyvinkin synkeä tunnelma, täällä oli tarjolla
pirteitä pastellisävyjä ja seesteisiä maisemia. Kolorismi iski. Mietin Magnus Enckellin teoksen Poikia rannalla äärellä, kuinka teoksen lilan sävyinen ranta tuntuikin juuri oikealta. Jotenkin vapauttavaa, kun värit eivät yritäkään olla sitä kuin tosielämässä. Miten tympeältä tuntuukin ajatella, etten varmaan itse rantamaisemaa maalatessani olisi saanut mieleeni käyttää tuollaisia värejä.
Olin iloinen saadessani päättää
taidemuseoreissun juuri tällaisiin teoksiin. Huh, kaikki on hyvin taas. En jaksanut istua katsomaan dokumenttia Frosteruksesta. Ehkä olen kärsimätön, mutta nämä nonstoppina pyörivät asiasisältöiset dokumentit ovat museoissa vähän ongelmallisia: kun astun saliin, minulla ei ole hajuakaan siitä, onko filmi juuri alkanut vai kohta loppumassa. Mistä siinä edes puhutaan? Keitä puhujat ovat? Kesken kaiken on vaikea päästä mukaan, eikä kärsivällisyys riitä odottelemaan videon uutta alkua. Varsinkaan, jos filmin kesto ei ole tiedossa.
Kaiken kierrettyäni päällimmäinen ajatus oli, kuinka paljon
erilaisia teoksia, erilaisia tunnelmia ja tuntemuksia mahtui samaan taloon.
Ehkä tämä on sitä jokaiselle jotakin -tyyppistä tarjontaa.
Helsinki-päivänä 12.6. Amos Andersonin taidemuseoon on vapaa
pääsy, ja silloin Helsinki Noiriin on yleisöopastus klo 12. Kuinkahan erilainen
kokemus se on? Kertookohan opas teoksista vai onko hän tarinankertoja?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti