Robert Longon näyttely 23.9.2017–14.1.2018
Teoksesta Donna Anna heijastuu kolmen teoksen sarja Men in the Cities. |
Poika oli vastentahtoinen lähtemään näyttelyyn. Hänellä on meneillään kausi, että mitä ikinä hänelle ehdottaakin, hän haluaa tehdä sen "ensi maanantaina". Niinpä kuuntelin menomatkan valitusta, että mennään mielummin kotiin. Sain houkuteltua pojan oikeaan moodiin lupaamalla, että kotona saa sitten itse maalata. Sitten hän innostui jo näyttelystäkin.
Aloitimme Sara Hildénin taidemuseon pihalla olevasta veistosnäyttelystä. Kuinkahan monta kertaa olenkaan käynyt Särkänniemessä tai käynyt näyttelyä katsomassa, mutta kertaakaan en ole kunnolla kiertänyt veistosnäyttelyä. Tuli mieleen, että tännehän kannattaisi tulla Särkänniemi-päivänäkin vähän rauhoittumaan. Poika innostui keksimään nimiä ja tulkintoja veistoksille. Kuolema on jostain syystä ollut pojalla puheenaiheena viime aikoina, ja yhdestä veistoksesta hän sanoikin, että "tuo on torni, mihin kuolleet vauvat menee ja siellä ne saa taas kasvaa". Huh huh.
"Kato, tää lumiukko on ylösalaisin!" |
Ilmiselvä jäävuori, Wall of Ice. |
Tunsin, että teokset puhuvat hyvin eri tavalla eri katsojille. Jos olisin ollut näyttelyssä ilman lapsia, olisin varmaan syventynyt omiin ajatuksiini hieman enemmän.
Robert Longon käden jälki tuntui suorastaan maagiselta. Kuinka joku osaa tehdä noin valtavan kokoisia teoksia ja noin pikkutarkkaa jälkeä? Näitä teoksia kannattaa katsoa kaukaa, mutta myös hyvin läheltä huomatakseen yksityiskohdat. Suurin osa teoksista oli mustavalkoisia, mutta silti tai siksi äärettömän monivivahteisia. Lisäksi musta pinta heijastaa hyvin ja näin teokset keskustelevat myös keskenään. Näyttelyn ripustus oli mielestäni onnistunut ja teoksia tulikin katsoneeksi ei vain yksittäisinä teoksina vaan ryhminä ja näyttelyä kokonaisuutena.
Teoksesta Untitled (Perseus) heijastuu Untitled (Russiean SU-27 Fighter) ja niitä ihmettelevä poika. |
Poika kierteli taululta toiselle, ja halusi katsoa osan uudestaan. Hänen suosikkijuttunsa oli kuitenkin Robert Longon taidekirja, jota hän selasi tarkkaan. Hän huomasi aina, kun kuvassa näkyi teos, joka oli näyttelyssäkin nähty. Meillä on kotonakin pari taidekirjaa, ja niiden selailu on pojan mielestä hauskaa. Naapurissamme on taidekauppa, ja sen ikkunasta hän joskus bongailee tauluja, jotka näyttävät vähän samalta kuin kirjassa. Noinkin pieni tekee valtavan paljon havaintoja näkemästään. On mielenkiintoista seurata vierestä näitä lapsen oivalluksia! Toisaalta mietin, voiko joku synkkätunnelmainen kuva aiheuttaa vaikka painajaisia? Tässä näyttelyssä ei ehkä kuitenkaan ollut hurjia kuvia, vaan joidenkin kuvien synkkä tunnelma syntyy katsojan päässä, kun tietää mihin ne yhdistyvät.
Vahva suositus tälle näyttelylle! Ehkä teen itsekin toisen visiitin ilman lapsia. Kannattaa myös hyödyntää museokauppa: en meinannut uskoa korviani kuullessani, että myös Robert Longon näyttelyn kortit maksavat vain euron kappale. Niitä tiikerikortteja olisi voinut hamstrata enemmänkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti