Tähän tekstiin liittyvä radio-ohjelma uusintoineen meni Radio Moreenissa jo
aikaa sitten. Olen myös unohtanut melkolailla kaikki ne ahaa-elämykset, joista
minun piti tähän klassismin ajan musiikista kirjoittaa. Mutta silloin kun pitää miettiä, kuinka saa
pakattua elämänsä pahvilaatikoihin ja sen jälkeen vastaavasti pohtia, missä
niissä laatikoissa on mikäkin tärkeä asia, ei oikein jaksa pitää mielessä klassismin
ihanuuksia.
Kaiken faktan olen kertonut Radio Moreenin ohjelmassa Länsimaisen musiikin historia. En käsittele tässä koko tarinaa, mutta tiivistettynä klassismin ajan musiikissa merkittävää on orkesterin ja konserttilaitoksen kehitys, kolme wieniliäisklassikkoa, musiikkielämän tuleminen lähemmäksi yleisöä, piano, tonaliteetti, sinfonia, sonaatti, konsertto... Eli paljon sellaisia ilmiöitä, jotka pätevät vielä nykyäänkin.
1700-luku on jo sen verran lähellä nykyihmistä, että siitä
on jo kuullut paljon. Tai ainakin enemmän kuin sitä aiemmista vuosisadoista.
Oikeasti on vaikea ymmärtää, millaista elämä on ollut joskus ennen. Itse on
syntynyt individualistiseen ja kapitalistiseen yhteiskuntaan. Käsittämätön
ajatus, että joskus yksilöllisen ihmisen järjenkäyttö ei ole ollut selvä juttu. Näistä asioista lukiessa tulee mietittyä, kuinka erilaista elämäni olisikaan, jos olisin syntynyt vaikkapa 1700-luvulle. Kuinka erilainen minä olisin?
Nämä aikakausien rajat tuntuvat toisinaan melko
keinotekoisilta. Jälkikäteenhän aina tietty aikakausi on nimetty ja leimattu
tietynlaiseksi. 1700-luvun ihmisten mielestä barokki oli jäykkää, monimutkaista
ja raskasta. Klassismin musiikista tuli simppeliä ja selkeää. Oma mielipiteeni
on, että pidän enemmän siitä monimutkaisesta barokista.
Klassismi on saanut nimensä siitä, että silloin syntyivät
monet klassisen musiikin kaanoniin kuuluvat teokset. Klassismin aikana
klassinen musiikki kehittyi kiistattomasti.
Jotenkin monet näistä kappaleista tuntuivat jäävän
etäisiksi. Ei kolise sydänalassa asti. Nämä wieniläisklassismin sankarit Haydn,
Mozart ja Beethoven eivät ole koskaan kuuluneet suuriin suosikkeihini.
Vesimusiikkia on sellaista rillutteluhumppaa. Mozartin orkesterimusiikki ja
oopperat eivät liioin innosta. Beethovenin sinfoniat on kyllä
musiikinhistoriallisesti merkityksellisiä, mutta en minä niistäkään juuri saa
intohimoja.
Klassismin ajan säveltäjät ovat tuttuja nimiä ja ajan musiikissa paljon niitä koko kansan hittejä. Juuri näitä hittibiisejä en yleensä jaksa huvikseni kuunnella. Ehkä niitä on kuullut niin paljon, että ne kyllästyttävät. Olen
aina pitänyt näitä kuuluisia hittejä jotenkin tylsinä. Ehkä kyseessä on
osittain joku oma taipumukseni vältellä niitä asioita, mitkä ovat kaikkien
muiden mielestä jotenkin cool. Ihan periaatteesta kieltäydyn katsomasta
Titanic-elokuvaakin moneen vuoteen. Tai sitten näitä biisejä raiskataan niin paljon
mainosmusiikkeina ja kaiken maailman panhuilumuzakeina, ettei niitä pysty enää
aitona musiikkina kohtaamaan. Ehkä pitäisi haastaa itsensä ja mennä kuuntelemaan hyvän orkesterin ja kapellimestarin esittämänä.
Tämän koko musiikinhistoriaprojektin tarkoitus oli laajentaa
perspektiiviä. Ajattelin sen tarkoittavan uusiin, harvemmin kuultuihin kappaleisiin
tutustumista. Valitettavasti moniin tekosyihin vedoten viime aikoina ei ole
ollut aikaa. Ei täällä uudessa kodissa ole ollut edes nettiä, että olisi voinut pitää
Spotifyta auki vaikka koko päivän. Liian vaikeaa kävellä kirjastoon etsimään
jotain uutta ja ihmeellistä.
Ja se 1700-luvun suuri keksintö piano. Njaah. Ihme
kilkutusta. Ehkä minulla on henkilökohtaisesti jotain asioita selvittämättä
tämän instrumentin kanssa, mutta piano ei ole suuri suosikkini. Etenkään
klassismin ajan pianomusiikki ei kyllä kertakaikkiaan kolise. Liian teknistä.
Tai no, alkaahan se Beethoovenin pianismi olla jo aika riipivää.
Klassismi ei tosiaan ole lempiaikakauteni, mutta kyllä minä jostain pidänkin. Mozartin Requiem on parasta, mitä 1700-luvulla on sävelletty. Samoin pidän monista Mozartin kamarimusiikkiteoksista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti